Zdravo a chutne, to je náš štýl - denný jedálniček

10.11.2014
7766 zobrazení

Zdravo a chutne- tento náš slogan má za cieľ, aby zdravá strava a chutná strava pozitívne ovplyvnila nielen naše telo, ale aj našu myseľ .

Takto potom v harmónii tela i ducha môžeme žiť ten naozajstný zdravý životný štýl a užívať si plody takéhoto života. Všetci vieme,...
zdroj: Google.com

Takto potom v harmónii tela i ducha môžeme žiť ten naozajstný zdravý životný štýl a užívať si plody takéhoto života. Všetci vieme, že láska ide aj cez žalúdok a aj na základe toho starí filozofovia definovali, že telo ovplyvňuje myseľ a spätne myseľ ovplyvňuje telo. 
Preto nie je možné dosiahnuť pohodu v trápení či už tela alebo ducha.

Ako sme už spomenuli v našich predchádzajúcich článkoch, množstvo ľudí si urobí zo zdravej stravy utrpenie. Extrémnou, prehnanou starostlivosťou o svoje telo, prehnanými detoxikáciami, vygenerujú mnohokrát disharmóniu mysle a v konečnom dôsledku telo ako celok degraduje.

Poďme na to, ako to zmeniť ;-)

Keď však hovoríme o zdraví, musíme začať detoxikáciami.

Ak má byť telo zdravé, je potrebné, aby sa odpad, ktorý vyprodukuje náš metabolizmus pravidelne z tela dostával von. Ak nástroje nášho tela, ktoré ho udržiavajú v zdraví a kondícii nemusia bojovať neustále s odpadom, môžu sa zamerať na opravy, ktoré je potrebné v našom tele doslovne každú sekundu riešiť. Keď ich však zahltíme skutočným „bordelom" zo stravy, ktorá je problematická, tieto mechanizmy nemajú šancu udržať naše telo v zdravej kondícii.

Pri čistení tela je však dôležité prihliadať na individualitu každého z nás, preto každú detoxikačnú kúru prispôsobte práve Vám. Pozor na „zaručené" recepty z internetu. Prichádzajú k nám ľudia na pokraji telesného, ale aj psychického zrútenia, ktorí len dôsledne dodržiavali nejaký „zaručený recept" z internetu. Ak takýmto neuváženým spôsobom rozbijete metabolizmus, nie je jednoduché ho späť prestaviť len tak lusknutím prstov. Často narušíme náš endokrinný systém a opravné nástroje homeostázy majú čo robiť, aby ho dali opäť dokopy.

Ako na to ? Rozlišujme:
1. pravidelné denné čistenie tela - to je tá najšetrnejšia forma detoxikácie - detoxikácia stravou. Naša strava by mala obsahovať aspoň 20% vlákniny. Vláknina je jeden z nástrojov, ktorým môžeme dosiahnuť pravidelnú a šetrnú detoxikáciu. Mojím odporúčaním je zaviesť do nášho dopoludňajšieho jedálnička smoothies. Smotthies sú nielen zdravé, ale aj mimoriadne chutné. Takto si môžete v pohodičke vychutnať Vašu dennú detoxikáciu. Samozrejme smoothies, ktoré sú robené podľa určitých pravidiel. Pravidelne počas týždňa striedajte čisto zeleninové smoothies s ovocnými smoothies doplnenými o listy špenátu, valeriány či rôznych šalátov. Smoothies sú vhodne aj preto, lebo dostávate do tela vodu. Majme na zreteli, že málo, ale aj príliš veľa vody nie je v poriadku. Keď pijete príliš málo vody, toxíny sa z tela vyplavujú len problematicky. Ak pijete príliš veľa vody, z tela vyplavujete aj mnoho minerálov, ktoré potom v tele chýbajú.
Ľudia, ktorí majú problémy s črevami, by mali venovať tejto problematike obzvlášť pozornosť, aby im „hrubá" vláknina nedráždila črevný trakt. Tu treba naozaj zvoliť mimoriadne individuálny prístup.

2. detoxikačné kúry - v našich zemepisných šírkach odporúčam maximálne 4 detoxikačné kúry za rok (napr. pred každým novým obdobím roka). Tu okrem prispôsobenia stravy môžeme využiť staré overené receptúry, ktorých súčasťou sú väčšinou bylinky a ďalšie prírodné prostriedky. Samozrejme existuje aj množstvo nových moderných spôsobov, ktoré sú správne a aj účinné. Tejto téme sa podrobne venujeme vždy na jar, keď by očista mala byť dôkladnejšia.

Pri detoxikáciách využime aj silu Mesiaca. Keďže naše telo obsahuje množstvo vody, Mesiac má na nás vplyv tak, ako má vplyv aj na príliv či odliv. Telo sa prirodzene viac čistí, keď mesiac vyzerá ako písmeno C - keď mesiac cúva.

Poďme sa teraz pozrieť na náš denný jedálny lístok. V tomto článku však nebudeme vyhraňovať konkrétne potraviny. Svoj fokus však zameriame komplexnejšie, aby ste pochopili základný princíp pre „Zdravo a chutne".

Raňajky a doobedie

Ako som už spomínal v predchádzajúcom článku, predtým než ideme jesť, majme vždy na zreteli, čo ideme robiť. Aj keby naše raňajky obsahovali chutné a zdravé TOP potraviny a nedodržíme hospodárenie s našou životnou energiou, je to zlé a disharmonické.

Energetické hospodárenie organizmu by malo byť pre nás vždy na prvom mieste. Keď to budete dodržiavať, Váš organizmus nikdy nebude musieť siahať do rezervy a Vy ostanete dlho v kondícii.

Preto napr. chutné smoothies sú vhodné najmä na túto časť dňa, keď potrebujeme pracovať, podávať výkon a náš žalúdok nám nezoberie životnú energiu na mletie potravy. Životná energia nám teda ostane k dispozícii a my máme naviac dostatok sily z dostatku minerálov, vitamínov a enzýmov, ktoré nám smoothies poskytujú.

Ráno neodporúčame mäso, šunku a mäsové výrobky. Je to najnevhodnejšia kombinácia potravín na túto časť dňa.

Obed a poobedie

Je len na Vás či budete vegetariáni, vegáni, vitariáni, alebo „všežravci". Je milión teórii pre každú z tých filozofií a na pár riadkoch nevyvrátime žiadnu z nich. Je to nemožné. Dôležité je, aby ste sa pri svojom životnom štýle netrápili. Je to dôležitejšie, ako si len viete predstaviť. Aj človek, ktorý je všetku potravu vrátane mäsa, môže žiť zdravo, len to nesmie s mäsom preháňať.

Obed začínajte až po 13:00. Podľa tradičnej čínskej medicíny sa od 11:00 do 13:00 čistí a dobíja naše srdiečko. Preto mu doprajte dostatok energie v tomto čase, nech sa dobre zregeneruje.

Ak po obede idete pracovať, odporúčam určite len ľahký obed. Ideálny je šalát poliaty z niektorým z jedlých olejov. V období jesene a zimy je mimoriadne dôležitý tekvicový olej. Milovníci zeleninových šalátov nezabudnite, že v tomto chladnom období je potrebné ich polievať olejmi. Oleje majú v sebe teplý "Jangový" potenciál a tým úžasne harmonizujú studenú "Jinovú" listovú zeleninu.

Tekvicový olej má v sebe mimoriadny zdrojom zinku a štajerský tekvicový olej aj selénu. Zinok to nie je len krása pokožky, vlasov či nechtov, ale aj dôležitý prvok z pohľadu imunity. Selén je dôležitá prevencia proti jesenným a zimným depresiám. Je výborný aj pre pánov pre zdravú prostatu.

V prípade sýteho obeda, odporúčame dodržať napr. zásady delenej stravy. Majme na zreteli, že sa nachádzame stále len v strede dňa, energie budeme potrebovať ešte veľa a do večera je ešte ďaleko. Preto je v tejto časti dňa dôležité, čo do nášho žalúdka nahádžeme.


Poobedie môžeme vyplniť pitím rôznych chutných štiav alebo len tak prejedením čisto ovocia, či zeleninky. Pozor, so šťavami to nikdy nepreháňajme. Radšej 5x 0,5 deci šťavy ako 1 x 2,5 deci čistej šťavy. Odporúčam zakysané šťavy. Sú hodnotnejšie ako obyčajné nezakysané šťavy. Nikdy nemiešajte spolu ovocné a zeleninové šťavy, tak ako nemiešajte pri „zakusovaní ovocie so zeleninou".

 Večer a večera

Nezabudnite, že toto je časť dňa, keď by ste sa mali starať viac o seba. Mali by ste zrelaxovať svojho ducha a telo z celodenného vypätia - či už v pokoji alebo aktívne pri športe. Po relaxe je tu aj najdôležitejšia časť dňa z hľadiska výživy, aby ste doplnili všetky potrebné živiny, ktoré sú dôležité pre správne fungovanie Vášho tela.

Ak pravidelne podvečer športujete, Vaša večera by sa mala rozdeliť minimálne na dve časti. Po výkone si dajte len energetický nápoj - odporúčam rôzne proteínové zmesi z rastlín. Na trhu sú aj superproteinové zmesi po športe na chudnutie. Vyhnite sa rôznym „bordelovým" chemickým umelým drinkom, ktoré ponúka väčšina fitnes centier. Na trhu je už množstvo rastlinných prírodných proteínov, niektoré z nich spĺňajú dokonca štandard RAW stravy a chutí dokonca veľmi dobre. Môžete si ich napr. zmiešať so smoothies, jogurtmi. Po športe nikdy nezaťažte hneď naplno žalúdok.

Hlavná večera by mala byť najneskôr 4 hodiny pred spánkom. Nie je dobré ísť spať so žalúdkom napchatým na prasknutie. Taktiež sa vyhnite večer vyprážaniu.

Nebojte sa večer jedla a netrápte sa, že nemôžete jesť kvôli tomu, že by ste pribrali na váhe. Majte na pamäti však striedmosť a určité pravidlá. Keď papáme bielkoviny, tak k nim môžeme len zeleninku... Uvedomme si, že práve v noci máme k dispozícii množstvo tráviacich štiav na kvalitné spracovanie potravy (žlčník a pečeň sa čistia medzi 23:00 a 3:00).

Kto aj tu dodrží zásadu delenej stravy, urobí len dobre. Ak budete jesť v tejto časti dňa s rozumom, nemusíte sa báť, že priberiete. Večer priberiete len vtedy, ak budete miešať piate cez deviate. Preto pokojne aj mäso, ale len s výborným zeleninovým šalátikom. Výborné na večeru sú rôzne obilné kaše.

Ak si neviete rady, čo so zdravou s večerou, pokojne využite aj ponuku rôznych práškových RAW jedál z rastlinnými proteínmi, vynikajúce sú rôzne RAW snacky, ale neodmietajte ani práškové prírodné nápoje z rôznych trávnych štiav, napr. z rady Perfect food ktoré už bývajú zmiešané aj s rastlinnými proteínmi.

Tak ako ráno a dopoludnia neodporúčame mäsové výrobky, na večeru rozhodne neodporúčame ovocie.

Je v tejto dobe pre náš tráviaci trakt agresívne. „Zdravé jabĺčko" na večeru, to nie je to pravé orechové. Keď smoothies v tomto čase, tak už jednoznačne len čisto zeleninové.

Dúfame, že týchto pár komplexných rád od nás, pomôže sa dívať na náš Váš jedálniček aj z iného - zdravého a chutného uhla.
Nezabudnite, že zdravo by malo byť aj chutne. Nech je zdravé jedlo pre Vás aj potešením a takto aj láska môže ľahšie plynúť cez žalúdok.

Ing. Pavol Machnič www.zdravysvet.sk

Mohlo by vás zaujímať

Rozvrhnutie prác podľa fáz mesiaca. Čriepky z alpskej ľudovej kultúry

Z pochopiteľných dôvodov - najmä mesačný cyklus ženy - sa s Mesiacom najčastejšie spájali ženské božstvá (napr. bohyne Eset/Isis,...

22.3.2009
19200 zobrazení

Diskusia