Depresie, to vôbec nie sú len depresívne myšlienky.

20.9.2019
1391 zobrazení

Súčasná doba prináša veľmi veľa stresu a z neho súvisiacich sekundárnych problémov na fyzickej úrovni tela.

Človek si ani neuvedomí a lúsknutím prstov sa jeho život často zmení na peklo. Následne hľadá riešenie svojho problému u všeobecného...
zdroj: Google.com

Človek si ani neuvedomí a lúsknutím prstov sa jeho život často zmení na peklo. Následne hľadá riešenie svojho problému u všeobecného lekára, ale k výsledkom sa veľmi často nedopátra. Absolvuje desiatky vyšetrení a výsledkom je len to, že by mal byť „v poriadku“. Ale nie je. V množstve takýchto prípadov sú príčinou depresie a ľudia ani netušia podľa svojich symptómov, že sa jedná o depresie.

Keď čítame o depresiách, v 99% prípadoch si prečítame, že máme mať zlú náladu, zlé myšlienky, myšlienky na samovraždu, pesimizmus, úzkosť, zhoršenú schopnosť radovať sa a podobné mentálne symptómy.

Pri depresiách však nemusíme mať len symptómy mentálneho charakteru, ale môže sa jednať o ťažké fyzické problémy pri relatívne normálnom psychickom stave.

Často tieto fyzické depresie majú sekundárnu príčinu v neurotransmitéroch, najmä v serotoníne, ktorý má vplyv na mnohé biochemické procesy v našom tele.

Tomu veľmi často primárne predchádzajú problémy v tráviacom trakte, najmä zápaly v črevách, narušenie črevnej mikrobioty, veľmi silné bakteriálne nákazy. Najmä po borelióze je často problém s nedostatkom serotonínu, keďže okrem infekcie aj dlhodobé užívanie antibiotík  môže zásadne  narušiť črevnú mikrobiotu.

Cieľom môjho článku je, aby človek dokázal pomerne jednoducho diagnostikovať svoj stav a následne ho nepodcenil, pretože neliečená depresia je skutočne zásadný problém pre fungovanie človeka a schopnosti „Žiť život“.

Lekári majú na pacienta  v súčasnosti veľmi málo času, aby dokázali po piatich minútach (čo na Vás majú) diagnostikovať depresiu. Preto často k tejto diagnóze dochádza po pomerne dlhej dobe. Ľuďom sa však medzitým podstatne zníži kvalita ich života, mnohí ani nemôžu pracovať a sú dlhodobo práce neschopní. Ľudí vyľakajú “infarktové symptómy“ a po príchode záchranky sa zistí, napr. zvýšený krvný tlak a pichnú Vám maximálne magnézium.

Takže ak máte problémy s búšením srdca, arytmiami, bolesťami na hrudi, náhlym zvýšením krvného tlaku, znížením energie a zvýšenou únavou, máte poruchy koncentrácie a spánku, ale aj zníženú, či zvýšenú chuť do jedla, tuhne vám krčná chrbtica a bolí Vás chrbát alebo ste zaznamenali pokles sexuálneho záujmu, môžete trpieť depresiou.

Keďže serotonín je tzv. tlmiaci neurotransmitér, jeho nedostatok má podstatný vplyv na zlú reguláciu množstva procesov v našom organizme. Aby som to výrazne zjednodušil, rozrušený nervový systém dáva nesprávne signály pre dôležité orgány a pokiaľ sa serotonín nedostane do správnej hladiny pre každého človeka trochu inej, môžete robiť čokoľvek a nebudete v poriadku.

Keďže na tvorbu serotonínu má vplyv aj dĺžka slnečného svitu, tieto problémy sa v našich zemepisných šírkach zhoršia s nástupom jesene a počas zimy. Pacienti vtedy zvyčajne  nemajú žiadnu energiu, keďže sa výrazne zníži vstrebávanie vitamínov skupiny B, najmä B12. Taktiež títo ľudia môžu mať poruchy spánku, pretože serotonín má základný vplyv na tvorbu melatonínu – tzv. spánkového hormónu. V druhom extréme zase  vzniká nadbytok melatonínu a človek by stále len spal.

Keď lekár správne diagnostikuje váš problém, predpíše ľuďom antidepresíva.

Všimol som si, že ľudia sa vôbec neobávajú množstva ťažkých liekov s veľmi silnou fyzickou a psychickou závislosťou, ktoré negatívne ovplyvňujú pozornosť, ale keď sa začne hovoriť o antidepresívach, tak tie sú pre nich absolútne neakceptovateľné. Ako keby mali nálepku: „ Ak ich užiješ, staneš sa psychicky chorý!“ Nedostatok serotonínu vám však nedá automaticky nálepku psychicky chorého človeka. Neriešenie tohto problému vám však spôsobí zásadný problém vo vašich životoch.

Poďme sa však pozrieť na možnosti prírodnej liečby, keďže máme aj prírodné „antidepresíva“. Tých možností je niekoľko. Najlepšie je liečbu nastaviť komplexne, pretože jednotlivé čiastkové riešenia sú len vyhadzovaním peňazí z peňaženiek.

Pacientom s depresiami vždy odporúčam užívať silný mega vitamín b-komplex s vysokou dávkou vitamínu B12, vitamín D3 a v každom prípade nejaký vysoko vstrebateľný, najlepšie chelatovaný horčík. Mimoriadne vhodnou formou horčíka je priamo magnéziový olej, s ktorým zmiernite aj stuhnutie celej chrbtice, keďže sa vstrebáva cez pokožku.

Okrem týchto základných vitamínov a horčíka môžete vyskúšať aj purifikovaný L-tryptophan. L-tryptophan je jednou z proteinogénnych aminokyselín a k derivátom tejto aminokyseliny patria práve serotonín a melatoním (dokážu sa teda vytvoriť priamo z nej). Niekedy však podávanie tejto aminokyseliny nepomôže, keďže sa vplyvom rôznych látok v našom organizme, z nej serotonín nevytvorí. Tieto látky ju skrátka vyblokujú. V každom prípade však odporúčam L-tryptophan vyskúšať.

Z bylinkovej liečby odporúčam  našu osvedčenú kombináciu Cedof + vŕbka úzkolistá T43 . Pri silnejšom rozrušení môžete pridať k tejto dvoj kombinácii aj macerát z Lipy P28.
Pri záchvatoch depresie, to sú tie stavy, ktoré som popisoval vyššie, veľmi dobre pôsobia sedatívne bylinky. Môžete otestovať tinktúru T41 ľubovník-šalvia-mäta-medovka.

Výborným prírodným antidepresívnym prostriedkom, pokiaľ nemáte veľmi nízky tlak, je Ivan čaj (pozor, znižuje tlak),  je bez kofeinu,  upokojuje myseľ a eliminuje stres. Môžete ho piť aj preventívne.

Ako som už spomínal, medzi serotonínom a črevnou mikrobiotou je vedecky potvrdený súvis. Práve podávanie špeciálnych probiotík MOOD je inovatívny a progresívny postup, ktorý podporuje čoraz viac vedeckých pracovníkov, ale aj lekárov. Tieto MOOD probiotiká si osobne počas novembra a decembra nasadím preventívne aj ja.  Tieto probiotiká obsahujú probiotické kmene,  ktoré majú vplyv na tvorbu serotonínu.

Berú sa 2-krát denne 1 kapsula, ale začnite prvé dva dni  len s jednou kapsulou  a potom pridajte dávku na dve denne a sledujte, či je to lepšie s jednou alebo s dvomi kapsulami.

90% serotonínu, aj keď je to neurotransmitér, sa tvorí v tráviacom trakte, preto sa odporúčam  vždy sústrediť na črevá a črevnú mikrobiotu. Taktiež dávam do pozornosti čaga koncentrát, to je macerát z huby čaga, ktorý sa ukázal z našich skúseností ako vynikajúci prostriedok pri problémoch gastrointestinálneho traktu.

Nakoniec sa povenujem spánku, keďže spánok je mimoriadne dôležitý na regeneráciu organizmu. Bez zdravého spánku sa všetky symptómy  len zvýrazňujú. Vyššie spomínaný Ivan čaj napomáha aj zdravému spánku, ktorý môžete doplniť o tinktúru z T18 valeriány lekárskej alebo o kombináciu byliniek pre dobrý spánok Sleep well s L-theanínom.

Väčšina ľudí pri depresiách je vysoko meteosenzitívna. V svojich „kostiach“ už dopredu cítia zmenu počasia. V takýchto prípadoch začnite užívať prírodné antidepresíva aj vopred, preventívne.

Pre tých, ktorí majú vážne narušenie tvorby serotonínu a nepomôžu im už hore uvedené prírodné prostriedky, vtedy skutočne odporúčam  obrátiť sa na lekára, aby vám pomohol s antidepresívami, pretože neliečená depresia môže mať závažné dôsledky pre Váš život.

Ing. Pavol Machnič, redakcia www.zdravysvet.sk

Foto: od Jerzy GóreckiSarah Richter a  Khusen Rustamov z Pixabay 

Mohlo by vás zaujímať

Mäta pieporná

slovensky: Mäta pieporná, latinsky: Mentha piperita, česky: Máta peprná Pomenovanie mäty má pôvod v gréckej mytológii. Minta...

5.8.2013
12639 zobrazení

Diskusia