Kolagén je síce kolagén, ale medzi kolagénmi na trhu je obrovský rozdiel

4.4.2021
1837 zobrazení

Ktorý kolagén je najlepší a ako rozlíšiť marketingové info o kolagéne s realitou?

Treba si najskôr skutočne uvedomiť, že nie je kolagén ako kolagén. Preto v snahe za lepším zdravím kúpou akéhokoľvek kolagénu nemusíte...
zdroj: Google.com

Treba si najskôr skutočne uvedomiť, že nie je kolagén ako kolagén. Preto v snahe za lepším zdravím kúpou akéhokoľvek kolagénu nemusíte získať to, čo očakávate. Preto skúsim zhrnúť najdôležitejšie info o tom kolagéne, ktorý práve Vy potrebujete. Čo sa v tomto článku o kolagénu dozviete?

Kolagén verzus kolagénové peptidy
> Existuje vegánsky kolagén?
> Aký kolagén si vybrať?
> Účinky kolagénu podľa typu
Aké je optimálne množstvo kolagénu prijať za deň?
Využiteľnosť látok vstupujúcich do nášho tráviaceho traktu
Je lepší čistý kolagén alebo sú pre vstrebanie a využiteľnosť potrebné aj ďalšie látky?
Potrebujete užívať kolagén?
Komu odporúčame kolagén užívať?
Ako dlho mám užívať kolagén?
Bylinková liečba
Pár slov o našom lipozomálnom kolagéne

Kolagén verzus kolagénové peptidy

Klasický kolagén, ktorý prijímame v strave, je pomerne zle biologický využiteľný, keďže má pomerne veľké molekulové reťazce. Preto ak chceme prijať kolagén perorálne (cez tráviaci trakt), najlepšie je ho upraviť do takej podoby, aby ho naše telo dokázalo čo najlepšie využiť.

Preto je potrebné:

  1. mať ho v podobe bioaktívnych peptidov. Peptidy sú veľmi malé reťazce proteínov, ktoré sa podieľajú na stavbe molekúl v bunkách. Sú mnohokrát viac využiteľné v tele ako klasické proteíny. Peptidy sú zložené z reťazcov aminokyselín, ktoré sú spolu vzájomne chemicky viazané, tzv. peptidickou väzbou. Takže ak hľadáte poriadny kolagén, mal by byť určite z bioaktívnych peptidov. Tie sa získavajú hydrolýzou kolagénu.
  2. Pri užívaní ochrániť čo najviac kolagénu pred deštrukčnou činnosťou nášho tráviaceho traktu.
  3. Dodať pre lepšiu biologickú absorpciu niektoré podporné látky.

Toto sú tri absolútne rozhodujúce body, ktoré hovoria o tom, či sa napijete len placeba alebo či užijete hodnotný kolagénový prípravok, z ktorého budete mať aj výrazný  úžitok.

Existuje vegánsky kolagén?

Nie, rastlinný kolagén neexistuje. Vo forme tzv. „plant kolagénov“ prijímame len vitamíny, minerály a ďalšie látky, ktoré pomáhajú tvorbe nášho vlastného kolagénu. Takže touto formou neprijímame žiaden kolagén. Preto tieto látky nikdy nemôžu plnohodnotne nahradiť príjem bioaktívnych kolagénových peptidov zo živočíšnej ríše.

Aké typy kolagénu teda na trhu sú a aké si vybrať ?

Zdrojom kolagénu sú buď:

A) Ryby – z nich sa využívajú plutvy, koža, kosti a šupiny – tomuto kolagénu sa kvôli marketingu hovorí aj morský kolagén, ale ako vidno, nie je z mora, aj keď ryba pochádza z mora. Tento kolagén obsahuje predovšetkým kolagén typu I. a II. Tento typ je o niečo málo lepšie využiteľný ako hovädzí kolagén.

Najlepší kolagén nie je najchutnejší.

Určitou „nevýhodou“ morského kolagénu pre mnohých je jemná chuť po rybacine. Preto sa často do týchto produktov dáva množstvo ochucovadiel a prídavných látok. Tie a s nimi ďalšie látky následne môžu zhoršovať biologickú využiteľnosť kolagénu v tele.

B) Hovädzí dobytok alebo ošípané – najčastejší je však hovädzí kolagén z koží, šliach, chrupaviek a kostí. Tento obsahuje predovšetkým kolagén typu I. a III. Je výhodnejší, pretože okrem pokožky dobre pôsobí aj na šľachy a väzivá.

Vyberte ten správny kolagén - účinky záleží na type

Každý typ kolagénu je potrebný na niečo iné. Takže jednotlivé typy kolagénu môžu pôsobiť napríklad na:

  • pokožku,
  • šľachy a väzivá,
  • tkanivá,
  • kĺby,
  • kosti.

Takže podľa toho, kde chcete pôsobiť, sa vyberá druh kolagénu a to by mal výrobca ľuďom pri jeho kolagéne deklarovať. Preto ak chcete regenerovať šľachy svaly a väzivá, potrebujete typ III., keď chcete regenerovať chrupavku, tak typ II. a keď pokožku, tak hlavne typ I. To aj rozlišuje od seba jednotlivé výrobky.

Takže nie je každý kolagén na všetko – od pokožky cez vlasy, nechty, kosti, chrupavky a aj pokožku! Takéto zovšeobecňovanie nie je úplne korektné, a preto sú mnohí sklamaní z jeho užívania.

Z hľadiska kompatibility s našim organizmom je pre nás typ I. najlepší, a tento je najlepší aj na pokožku. Keď však máte v danom výrobku zmiešaných viac typov kolagénu, tak síce pôsobí komplexne, ale veľmi pomaly. To je ako s vitamínom C, keď potrebujte poriadnu dávku C-čka, nekúpite si ho v nejakom multivitamínovom výrobku, kde síce je, ale je ho málo, ale kúpite si poriadne mega C-čko vo vysokej dávke, najlepšie v nejakej vysoko využiteľnej forme.

Výrobcovia robia často mixy jednotlivých typov kolagénu, aby dosiahli jeho multispektrálne pôsobenie.

Preto je dôležitá aj štruktúra a množstvo jednotlivých peptidov v danom kolagénovom výrobku, ako glycinu, prolinu a hydroxyprolinu. To je ale know how každej firmy, ktorá robí kolagén, a preto jednotlivé produkty majú aj svoje ochranné známky a sú hlavne úplne iné!

Aké je optimálne množstvo kolagénu prijať za deň?

Toto je hodnota, ktorá väčšina ľudí najviac zaujíma, ale nie je to najdôležitejšia hodnota.

Práve toto môže byť pri kolagéne najviac zavádzajúca hodnota.

Taktiež veľa ľudí chce, aby bol kolagen náhradou za nápoje a že by mal úžasne chutiť. Kolagén ale nie je drink, ale liečivý prostriedok, takže si ho kľudne môžete naliať do Vášho obľúbeného drinku. Preto nemusí úžasne chutiť. Dôležité je aby poriadne pôsobil.

Nie je dôležité koľko mg kolagénu je v dennej dávke na obale, ale koľko z toho kolagénu aj využijete v organizme.

Naše telo vie v určitom čase využiť len určité množstvo kolagénu a zvyšok vylúči. To množstvo je niekde v rozmedzí 500-1000 mg kolagénových peptidov za deň. Takže čím viac užijete kolagénu v jednej dávke, ktoré sa nedá využiť, tým väčšia je záťaž na organizmus.

Takže ak Váš kolagén má uvedené na krabičke, že má v dennej dávke 5000 mg kolagénu, ešte neznamená, že je lepší ako ten, ktorý má napr. 1000 mg kolagénu. Rozhodujúce je, koľko ho vaše telo vstrebe a následne využije.

Využiteľnosť látok vstupujúcich do nášho tráviaceho traktu

Uznávaný americký odborník Dr. Perlmutter, (publikuje napr. v New York Times), v jednom zo svojich článkov objasňoval tému vstrebávania a hlavne využiteľnosti látok, ktoré človek príjme perorálne.

Je všeobecne známe, že všetko, čo prechádza tráviacim traktom, je potrebné rozložiť. Všeobecne na to náš organizmus potrebuje rôzne enzýmy, žalúdočnú kyselinu, žlčové a pankreatické šťavy a ďalšie mechanizmy.

Len malá časť potravy (či už stravy alebo konkrétne kolagénu, vitamínov a množstva nevyhnutných látok pre fungovanie nášho organizmu...) je pre naše telo vstrebateľná a následne ešte aj využiteľná.

Totiž nie všetko, čo sa vstrebe, sa aj využije.

Preto sa teraz vrátim k bodu 2, ktorý som spomenul na začiatku môjho článku, keď som popisoval, čo musí váš kolagén mať, aby ste ho dokázali aj využiť.

Tým bodom je, že pri užívaní je kolagén potrebné ochrániť čo najviac pred deštrukčnou činnosťou nášho tráviaceho traktu.

Tak ako hovorí nielen Dr. Perlmutter, ak potrebujeme dostať niektoré látky ďalej do gastrointestinálneho traktu, je ich potrebné ochrániť. Preto sa dávajú tieto účinné látky do rôznych odolných kapsúl, napr. mäkké, tvrdé – podľa toho, kde sa majú rozpustiť a kde má byť účinná látka distribuovaná. Poznáme, napr. vitamín C s postupným uvoľňovaním, aby sa nevyužiteľná časť hneď nevylúčila.

Keďže výrobcovia, ktorí vyrábajú kolagénové prípravky dobre vedia, že kolagén je mimoriadne náchylný na deštrukciu v tráviacom trakte, (najmä vysokoúčinné hydrolizované kolagénové peptidy), pristupujú dvomi cestami k tomu, aby organizmus dokázal prijať potrebnú dávku kolagénu, ktorá by mala viditeľný efekt na organizmus.

Je to možné zabezpečiť viacerými spôsobmi, a to buď:

  1. ochraňujú kolagén pred negatívnym pôsobením najmä žalúdočnej kyseliny a ďalších tráviacich štiav a tráviacich enzýmov (kapsulami, fosfodolipidovými útvarmi tzv. lipozomálnym ochranným obalom, lipo gélom...). Vtedy nie je potrebné ponúkať nadmerné mega dávky kolagénu a denná dávka kolagénu je dostatočná do 1000mg.

alebo

  1. ponúkajú mega dávky kolagénu v prášku v jednej dávke 5000 - 10000mg práškového kolagénu. Tu sa ráta, že len cca 10%- 20% (podľa typu) sa z neho využije a zvyšok sa nepotrebne vylúči. Je vedecky dokázané, že takéto dávky nedokáže naše telo spracovať. S touto filozofiou sa vyrába najväčšie množstvo kolagénu na trhu. Pre výrobcu je toto síce najlacnejšia a najjednoduchšia forma, ale táto možnosť sa mi osobne zdá ako zbytočné plytvanie cennými živočíšnymi surovinami, keďže väčšinu vylúčime nepotrebne von.

ale aj

  1. obchádzajú túto deštrukciu samotného kolagénu v tráviacom trakte tým, že nepodávajú vlastne živočíšny kolagén, ale poskytujú pre organizmus komplex látok - rastlinné proteiny, aby sa podporila tvorba vlastného nášho kolagénu - takto to robí napr. Garden of Life a ďalšie firmy, ktoré robia vegánske „ kolagénové“ produkty.

Dávka kolagénu v mg na obale (vstupe do tráviaceho traktu) je len nič nehovoriace číslo.

Samozrejme v marketingu platí, čím viac, tým lepšie, ale toto určite neplatí pre organizmus, pretože čím viac, môže znamenať len väčšiu záťaž na pečeň a obličky.

Takže, keď si kúpite bežný práškový s hodnotou na obale 7.000 mg, jeho využiteľnosť môže byť dokonca nižšia ako u lipozomálne upraveného kolagénu s 1.000 mg kolagénu.

My pri našom hydrolizovanom kolagéne z bioaktívnych peptidov ideme cestou ochrany pomocou lipozómov. Táto ochrana podľa typu a druhu jednotlivej aktívnej častice dosahuje viac ako 90 %.

Táto metóda ochrany pomocou fosfodolipidov sa prvýkrát použila v roku 1995 ako lipozomálny doxorubicín na protirakovinovú terapiu. Odvtedy sa lipozómy objavujú už nielen ako systémy na dodávanie génov pre klinickú génovú terapiu, ale najmä ako prostriedky na ochranu obrovského spektra dôležitých látok pre organizmus, aby sa doňho dostali čo najmenej poškodené.

Ak sa chcete dozvedieť viac o lipozomálnych produktoch, odporúčame náš článok Lipozomálne vitamíny a minerály, v čom sú iné.

Je lepší čistý kolagén alebo sú pre vstrebanie a využiteľnosť potrebné aj ďalšie látky?

Tu taktiež platí, že menej je viac. Je už takmer zažité, že vo všetkom , čo je dobré na pokožku, musí byť  kyselina hyalurónová. Ale nie je to tak. Kyselina hyaluronová má rôzne veľkosti molekúl a keď pridáte tú s nesprávnou veľkosťou, tak je to dokonca kontraefektívne. Preto na to, aby bol dobrý kolagén, nepotrebujete kyselinu hyaluronovú. Dôležite pre vstrebávanie a využiteľnosť sú však niektoré vitamíny a minerály. Keď pridáme do prípravku viac vitamínov a minerálov, to neznamená, že tým je prípravok lepší.  Peptidové molekuly sú veľmi malé a ak ich zmiešame s niečím nekompatibilným, paradoxne sa využiteľnosť môže zhoršiť.

Práve preto treba pridať do kolagénu len najdôležitejšie vitamíny, a to vitamín C, vitamín E d-alfa-tokoferol, zinok a vitamín B-7 Biotín, a to najlepšie v lipozomálnej vysoko vstrebateľnej forme, aby sme maximálne zvýšili využiteľnosť kolagénu v našom organizme.

Potrebujete užívať kolagén?

Užívanie kolagénu vzrástlo v poslednom desaťročí niekoľkonásobne. Je to aj preto, lebo ľudia sú cez internet viac informovaní o jeho benefitoch. Teraz už takmer každý vie, že produkcia vlastného kolagénu vekom sa výrazne znižuje a vo vyššom veku, ak nechceme mať pohybové problémy, je dopĺňanie kolagénu nevyhnutné. Taktiež ľudia, ktorí žijú oveľa aktívnejšie a sú mladí, potrebujú dodávať kolagén. Športovci, ale aj ťažko fyzicky pracujúci ľudia by mali kolagén vo forme kvalitného kolagénového doplnku užívať neustále.

Komu odporúčame kolagén užívať?

  • Ak máte problémy s chrbticou a pohybovým aparátom,
  • sťahujú sa vám šľachy a máte stuhnuté svaly,
  • veľa športujete , platí to aj pre deti najmä v puberte, keď prudko rastú,
  • ťažko fyzicky pracujete – na dôchodku sa už nezregenerujete. Potrebujete pravidelný prísun kolagénu, aj keď nie ste starí,
  • pre krásu našich žien a zdravie ich pokožky,
  • ak ste po úraze,
  • ak je vaše domáce zvieratko  veľký športovec alebo s ním chodíte na dlhé túry, určite mu pomôžte kolagénom. Rybací, hovädzí, ale aj prasací kolagén je vhodný aj pre vášho  domáceho miláčika.

Ako dlho mám užívať kolagén ?

V dnešnej dobe už máme dostatok vedomostí o tom, ako dlho máme užívať kolagén, aby to malo pre nás poznateľný efekt. Odborníci hovoria o minimálne 3-mesačnom užívaní, aby mala kolagénová terapia efekt. Tu samozrejme platí aj to, aký typ kolagénu užívate, na čo ho užívate, aký máte vek. Je rozdiel, keď sa rozhodnete zregenerovať svoje rozpadnuté kĺby v 4.-tom stupni artrózy alebo ste mladý a len aktívne posilňujete. Treba si uvedomiť, že zázraky na počkanie ani tu nefungujú. Mnohí sú sklamaní, že sa im rozožraté kĺby neopravili za  tri mesiace, ale že ich nechali chátrať dlhé roky, to už je iná vec. Preto na túto odpoveď neexistuje jednoznačná odpoveď. Moje odporúčanie je - podľa potreby. Ak cítime pri pohybe bolesť, signalizuje nám to, že niečo nie je v poriadku a máme sa na túto vec pozrieť. Ak sa nájdete v hore uvedenom odstavci, v ktorom som popísal, komu odporúčame kolagén, mali by ste  ho začať užívať. Kolagén je prirodzený pre naše telo. Potrebujeme ho a bez neho je náš život časom len a len zložitejší.

Bylinková liečba

Pri niektorých diagnózach odporúčam kolagén kombinovať aj s liečivými rastlinami, napr. pri problémoch pohybového ústrojenstva. Niekedy nestačí dodať len kolagén, pretože v rámci pohybového aparátu vzniká v šľachách a väzivách množstvo zápalov, na ktoré je nevyhnutné vplývať a ktoré len kolagénom nevyriešime. Vtedy je vhodný ku kolagénu napr. lipozomálny kurkumín.

Kĺby taktiež potrebujeme často vyčistiť a nielen dodať kolagén.

Odporúčanými prírodnými prostriedkami pri liečbe pohybových problémov sú tinktúry z jelše, túžobníka brestového, kombinácia P9 ríbezľa-borovica-vinič, židovská čerešňa, ale aj lipozomálna kombinácia C+Zn+D3.

Pár slov o našom lipozomálnom kolagéne

My využívame kolagén, ktorý je špeciálne namiešaný na pokožku, svaly a šľachy. Je to peptidový mix zameraný práve na tieto štruktúry. Náš kolagén je extra čistý produkt s vysokou hodnotou bielkovín (viac ako 85 % jeho zloženia), ktorý obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny požadované pre ľudské telo, s výnimkou L-tryptofánu. Získava sa totálnou hydrolýzou kolagénu, ktorý sa prirodzene nachádza v zvieracích kožiach, kostných šľachách a spojivových tkanivách. Náš hovädzí kolagén je vyrobený s najvyššími štandardmi kvality, ktorá poskytuje vynikajúce výsledky v konečnom produkte. Je vhodný a schválený nielen pre potravinárske, ale aj farmaceutické použitie.

Následne je tento peptidový mix lipozomálne spracovaný s vitamínmi a minerálmi, aby sa zabezpečila ich ochrana pri prechode cez tráviaci trakt.

Náš lipozomálny kolagén je excelentný doplnok výživy, vyznačujúci sa kombináciou 18 hlavných aminokyselín s najvyššou koncentráciou glycínu, prolínu a hydroxyprolínu. Je ľahko stráviteľný, rýchlo absorbovaný a distribuovaný do ľudského tela.

Dúfam, že som vám týmto článkom pomohol vybrať si ten správny kolagén.

Foto: Engin Akyurt , Gerd AltmannAjaleKate Trysh  z Pixabay 

Mohlo by vás zaujímať

Lze předejít chřipce?

V zásadě můžeme odpovědět takto: pro všechny tělesné funkce existuje - a to je základní biologický zákon - jen dvojí nebezpečí. Na...

19.3.2009
2654 zobrazení

Diskusia